Weet u dat.......
Rondom een kerkdienst zijn veel activiteiten. Omdat misschien niet bij iedereen bekend is hoe een en ander georganiseerd wordt, volgt hierbij wat achtergrondinformatie.

Weet u wat er gebeurt in dat kamertje achter in de kerk voordat de dienst begint?
Dat kamertje van waaruit de ambtsdragers de kerk in komen heet de consistorie (kerkenraadskamer). Daar verzamelen zich voor de dienst de mensen die ‘dienst hebben’ deze zondag: de diaken, ouderling, de dominee en de organist De afkondigingen worden doorgenomen door de dienstdoende ouderling, het kaartje voor de bloemengroet wordt geschreven door de diaken, de administratie wordt bijgehouden (de datum van dienst, welke voorganger, eventuele bijzonderheden en na de dienst wordt ook genoteerd hoeveel mensen er ongeveer waren.) De laatste puntjes worden op de ‘i’ gezet om de dienst zo soepel mogelijk te laten verlopen. Even voor tien uur gaat iedereen staan en bidt de ouderling van dienst het zogenaamde consistoriegebed: een moment van voorbereiding op dat wat komen gaat. Er wordt een zegen gevraagd over de dienst en over alle mensen die een aandeel hebben in de dienst. Dan gaat het in optocht de kerk in, de dienst kan beginnen. Die rij van mensen laat zien dat er niet één vrouw of man (de dominee) de dienst uitmaakt. De kerk wordt door de kerkenraad bestuurd en de kerkenraad is uiteindelijk verantwoordelijk voor de dienst. Vandaar ook dat de dominee een hand krijgt aan het begin van de viering: een teken van vertrouwen ten opzichte van de voorganger en naar de gemeente laat het zien: deze persoon is gemachtigd om dienst te doen: de kerkenraad staat er achter.

De kindernevendienst
Helaas hebben we in onze gemeente geen kindernevendienst meer.

Wat doet en is de bloemengroep?
De bloemengroep bestaat uit een 10 tal gemeenteleden met groene vingers die bij toerbeurt op zondag de bloemen in de kerk verzorgen. Ook wordt er aandacht besteed aan specifieke momenten zoals advent en de 40 dagen tijd. Een aantal leden van de bloemengroep heeft ook een cursus (of zelfs meerdere cursussen) liturgisch bloemschikken gevolgd om zo in te spelen op bijvoorbeeld Pasen en oogstdankdag. De bloemengroep draait op de giften die binnenkomen via de bankrekening van de bloemengroep, waar nodig aangevuld door de diaconie. Ook is er een bloemenbusje achter in de kerk, rechts van de deur.

De bloemen gaan als groet van de gemeente
Elke zondag gaan de bloemen als groet van de gemeente naar iemand die dat kan gebruiken. De ene keer is zo’n bloemetje een bemoediging, een teken van meeleven. Een andere keer is het ter vergroting van de vreugde. U als gemeentelid kunt daar namen voor aandragen. Als u van iemand weet dat een bloemengroet op z’n plaats zou zijn geef dat dan door aan de predikant. Dat mogen overigens ook mensen zijn die geen lid zijn van onze gemeente!

cd-0pname kerkdiensten
Dit is één van de taken van de diaconie. Deze opnamen worden bij toerbeurt verzorgd door een aantal vrijwilligers, en zijn primair in het leven geroepen ten behoeve van gemeenteleden die niet meer de gang kunnen maken naar de wekelijkse erediensten. Het betreft hier vaak oudere gemeenteleden die slecht ter been zijn, of op andere wijze aan huis gebonden zijn. Zo kan men toch deelnemen en betrokken blijven bij de kerkelijke gemeente. Maar ook anderen kunnen gebruik maken van deze opnamen, bijv. bij langdurige ziekte o.i.d. De opnamen blijven enige tijd bewaard. Dat betekend dat het in principe mogelijk is, om naderhand een dienst alsnog te beluisteren; ook kan er een kopie worden aangevraagd. Als u ook van deze service gebruik wilt maken, of iemand kent, die daarvoor in aanmerking komt, laat het ons weten. Naast de erediensten kunnen ook trouwerijen en begrafenisdiensten worden opgenomen. Ook hiervoor wordt gebruik gemaakt van vrijwilligers. Tenslotte moeten de opnames nog worden bezorgd (Cd-bezorgdienst). Ook deze taak wordt bij toerbeurt verzorgd door een aantal vrijwilligers.

Verjaardag fonds
In onze gemeente is het de gewoonte om bij jarige gemeenteleden aan te bellen, hen te feliciteren, een felicitatiekaart aan te bieden en te vragen om een eventuele vrijwillige bijdrage voor het Verjaardag fonds. Dit als teken van blijdschap en dankbaarheid de verjaardag te mogen vieren.
Met de opbrengsten van dit Verjaardag fonds worden allerhande zaken bekostigd die niet in een begroting waren opgenomen. Bijvoorbeeld nieuwe gordijnen voor het Paalmanhuis, een koffiezetapparaat, stoelen, een geluidsinstallatie en dergelijke.
Wij hopen natuurlijk dat u een bijdrage wilt schenken aan dit fonds, waarbij we uitgaan van het principe dat alle kleine beetjes helpen.
Helaas zijn er niet meer genoeg verjaardagfondsmedewerk(st)ers voor alle wijken. Het kan dus zijn dat u in een wijk woont waar niemand bij u langs komt.

Postzegels
Onder de toren in de kerk staan bakken, waarin u gebruikte ansichtkaarten en postzegels kunt doen. Deze postzegels en kaarten worden ingeleverd bij Kerk in Actie die ze vervolgens verhandelen via een aantal verkoopadressen in Nederland. Een groot deel van de ingezamelde zegels en kaarten wordt uitgevoerd naar allerlei delen van de wereld, ze brengen daar nl. meer op. Tachtig procent van de totale opbrengst is bestemd voor het zendingswerk van Kerk in Actie, twintig procent gaat naar de Gereformeerde Zendingsbond, een zendingsorganisatie die werkt met steun en ten dienste van kerkelijke gemeenten, vooral binnen de Protestantse Kerk in Nederland. Wilt u mee verzamelen?
• Postzegels van de envelop knippen of afscheuren (ca. 1 cm), beschadigde zegels hebben geen waarde.
• Alle ansichtkaarten met of zonder postzegel, zowel binnenlandse als buitenlandse kaarten zijn bruikbaar.
Namens Kerk in Actie: hartelijk dank.

De paaskaars
In de paasnacht wordt de nieuwe paaskaars binnengebracht. De oude was uitgeblazen op Goede Vrijdag, de dag dat Jezus stierf. Het nieuwe licht wordt dan welkom geheten en wordt samen met de twee kaarsen die op beide tafels in de kerk staan binnengedragen. Hoe zit dat nu met die kaarsen in de kerk? Het licht van de grote kaars is waarschijnlijk duidelijk: dat is het licht van de opgestane Heer, Christus die de dood overwon en licht schijnt in de duisternis. De beide andere kaarsen op de tafel worden aan dit licht aangestoken aan het begin van een dienst en staan symbool voor het oude en nieuwe testament. De hele bijbel ligt besloten in deze twee kaarsen: van schepping tot opstanding. De Raad van Eredienst kiest elk jaar nieuwe kaarsen uit.

Welke collectes zijn er door het jaar heen
Gedurende het jaar wordt er op diverse manieren gecollecteerd voor het kerkelijk werk.
Naast de collectes tijdens kerkdiensten, die bijvoorbeeld voor een speciaal doel zijn bestemd (diaconie, ZWO) of voor onze kerk, zijn er gedurende het jaar collectes voor:
• Kerkbalans
• Zending
• Solidariteitskas
• Eindejaar collecte
• Diverse collectes vanuit Kerk in Actie
De eerste vier collectes uit bovenstaand rijtje worden direct door de Protestantse Gemeente Westervoort (PGW) georganiseerd. De collectes van Kerk in Actie worden op landelijk niveau gehouden.
Actie Kerkbalans is de inzamelingsactie in januari om geld in te zamelen voor het plaatselijk kerkenwerk. Vanuit deze opbrengsten wordt een zeer groot deel van de kosten van onze gemeente gefinancierd. Uw bijdrage is erg nodig.
Ook in januari en gelijk met Kerkbalans wordt er door de wijkmedewerkers informatie rondgebracht om geld in te zamelen voor de zending (ZWO). ZWO zamelt geld in om lokaal acties en een gekozen project te ondersteunen.
De collecte voor de solidariteitskas, waarbij per gemeentelid € 10 wordt gevraagd voor de eigen kerkelijke gemeente, is om de bijdrage aan de landelijke Protestantse Kerk in Nederland (PKN) te kunnen betalen. Per belijdend gemeentelid moet onze kerk € 5 betalen. Er is bijv. voor 2015 € 2.280 afgedragen. De landelijke PKN ondersteunt met dit geld kerkelijke activiteiten op lokaal niveau, vooral voor gemeenten die in financiële nood zijn. De collecte voor dit jaar vindt in december plaats.
Naast een bijdrage aan de solidariteitskas, heeft de PGW de verplichting een ‘quotumbijdrage’ van ruim € 4.000 te betalen aan de landelijke PKN. Hiervoor wordt niet apart gecollecteerd. Deze quotumbijdrage bedraagt in 2015 4,35% van de (meeste) opbrengsten van de PGW uit 2013. Met deze opbrengsten financiert de landelijke PKN o.a. gemeenteopbouw, begeleiding en (na)scholing van predikanten en kerkelijk werkers, jeugdwerk en ondersteunende activiteiten die het kerkenwerk in Nederland mogelijk maken. Deze activiteiten bestaan vooral uit communicatie en fondsenwerving, synodewerk, juridische zaken, financiën en personeelswerk.
De Eindejaar collecte wordt in december gehouden en is bestemd voor een speciaal doel van de PGW.
Kerk in Actie (www.kerkinactie.nl) maakt deel uit van de dienstenorganisatie van de landelijke PKN en is een organisatie die in opdracht van de plaatselijke protestantse gemeenten werkt. Dus ook van onze PGW. Kerk in Actie steunt wereldwijd honderden projecten en houdt onder diverse thema’s inzamelingsacties. Onlangs is landelijk steun gevraagd voor een project in Nepal. Andere bekende acties zijn:
• Werelddiaconaat
• Zending
• Kinderen in de knel
Uiteraard is er nog veel meer te schrijven over de diverse collectes, maar getracht is duidelijker te maken waar de collectes voor bestemd zijn en wat er in hoofdlijnen met het geld wordt gedaan.
Uw financiële steun blijft dus hard nodig!
Namens het college van kerkrentmeesters, Ard Rougoor

Wijkmedewerk(st)er
De kerkelijke gemeente Westervoort is verdeeld in zes wijken. Iedere wijk heeft een coördinator post. Die krijgt 3 à 4 keer per jaar post aangeleverd. Dit verspreiden ze onder de wijkmedewerkers, die er uiteindelijk voor zorgen dat de post bij alle gemeenteleden thuis komt. De wijkmedewerk(st)ers brengen de post rond. Op die manier hebben ze soms ook een signaalfunctie. Als ze merken dat er ergens iets speelt wat belangrijk is, kunnen ze dat doorgeven aan de pastorale medewerkers, ouderling of predikant, zodat er aandacht aan geschonken kan worden. Iedere wijkmedewerk(st)er heeft ongeveer 10 à 25 adressen. Een keer per jaar wordt de post ook opgehaald, dat is in januari met de kerkbalans.

Wat staat op de website en wat doet de webmaster ?
De website is naast de Gemeentebrief/ Kerkbrief en KerkContact d een informatiemedium van onze gemeente. Op de website vindt u naast actuele- ook achtergrond- en praktische informatie en een fotoalbum van diverse activiteiten. De webmaster is de beheerder van de website, hij beoordeelt of teksten geschikt zijn voor plaatsing, maar doet dit onder verantwoording van de kerkenraad.

Het archief
Van de Protestantse Gemeente Westervoort bestaat een uitgebreid archief, waarin men de geschiedenis van de gemeente kan lezen. Die geschiedenis was tot 2006 gesplitst in
1. Hervormde gemeente te Westervoort (t/m 1994)
2. Gereformeerde (streek-)kerk van Westervoort. (t/m 1994)
3. gezamenlijke activiteiten van beide gemeenten (vanaf 1970), later in de
4. Samen-op-Weggemeente Westervoort (van 1994 t/m 2006).
Deze archieven (tot 2006) hebben we niet meer direct tot onze beschikking. Ze liggen veilig opgeborgen in het gemeentelijke archief van Westervoort, en dat bevindt zich in het Streekarchief in Doesburg, Nieuwstraat 4, 6981 AJ. Via sald@freeler.nl kunt u een afspraak maken voor een bezoek. Alles is vrij in te zien en te kopiëren. Een aanrader!! De oudere archiefstukken bestaan veelal uit boeken (notulen-, doop-, lidmaten-) met een geschreven inhoud. De nieuwere archiefstukken (vanaf ongeveer 1970) zijn gestencild, gekopieerd of digitaal. Van de gereformeerde streekgemeente zijn daar gegevens van 1898 t/m 1994 te vinden, van de hervormde gemeente zijn de oudste stukken van 1708. De nóg oudere stukken worden in Arnhem bewaard, in het Gelders Archief
5. Het archief vanaf 2006, van de Protestantse gemeente Westervoort, is ondergebracht in het werkarchief, in een kast in het Paalmanhuis. Ook dit archief is toegankelijk, maar (nog) niet voor iedereen. Wie van deze periode wat in wil zien kan een afspraak maken met één van ondergetekenden.
6. Het digitale archief van de Protestantse gemeente Westervoort. Vanaf 1-1-2013 wordt het archief van De Protestantse gemeente Westervoort (zoveel mogelijk) digitaal samengesteld. Een totaal andere situatie ontstaat, met voor- en nadelen. We zoeken daarin onze weg, en mét ons vele archivarissen…. In overleg met het Streekarchief zijn we bezig met de omschakeling. Nogal wat stukken worden in deze overgangsperiode op twee manieren gearchiveerd. Voorlopig gaan we het “papieren archief”, waarover dit stuk voornamelijk gaat, nog niet scannen en digitaliseren.
Alle archieven zijn ingedeeld op de volgende onderdelen: * kerkenraad, bv. notulen vergaderingen, correspondentie, stukken over structuur, verslagen moderamenvergaderingen. * diaconie, bv. verslagen vergaderingen, correspondentie, financiële jaaroverzichten en begrotingen, roosters, activiteiten. * Z.W.O., stukken en verslagen vergaderingen. * Financiën en beheer, bv. jaarrekeningen en begrotingen, correspondentie en officiële stukken, regels voor verhuur, verslagen vergaderingen. * pastoraat, officiële stukken en verslagen van vergaderingen. * jeugd, bv. structuren, verslagenarchief van de jeugdraad, van het JMO, van het jeugdoverleg, van jeugdkampen, startkranten. * eredienst, bv dienstboeken, logboeken, liturgieën, verslagen vergaderingen, organisten, dienstenroosters, kindernevendienst. * vorming en toerusting, bv vormings- of activiteitenplannen, jaarplannen, groothuisbezoeken, verslagen vergaderingen. * oecumene, bv stukken van oecumenische werkgroep, Raad van Kerken, Intercambio. * medewerkers, bv ambtsdragers, werving, taakomschrijvingen, namen van medewerkers. * ledenbestand, bv lidmaat- en doopboeken, statistieken, namenlijsten. * kerkbladen; (bijna) alle kerkbladen van alle 50 jaargangen. (waarvan 15 jaar alleen hervormd) * Verder noemen we nog beroepingswerk, gemeenteavonden, jaarthema’s, verjaardagfonds, bloemen uit de erediensten, beleidsplannen, gemeentegidsen en (wat) foto’s. Best veel, maar lang niet compleet.
Hebt u nog stukken, foto’s, bouwtekeningen waarvan u denkt dat we ze kunnen gebruiken, geef ons dan even een seintje! Dan voegen we ze in. Vanaf 2013 dus zo mogelijk digitaal. Ons adres is archief@prot-gem-westervoort.nl ; daar kunt u al uw bijdragen naar toe sturen. Ook als u denkt dat iemand anders het wel aangeleverd zal hebben, dan toch graag even een seintje. We ontvangen liever iets twee of drie keer dan helemaal niet.
Een vriendelijke groet van de archivarissen van de Protestantse Gemeente Westervoort, Ada Oudkerk en Thea van Schaik. Westervoort, 2016.

logo-website